Grand Tour AFAM
PNRR M4C1: Competenze universitarie avanzate
Acronym: GTA
Description
The project “Grand Tour AFAM” aims to internationalize Italian AFAM(Alta Formazione Artistica, Musicale e Coreutica) institutions through research, training, artistic production, and cultural promotion, enhancing the knowledge of Italian digital cultural heritage. The project is divided into two phases: "Creating in Italy" featuring masterclasses, exhibitions, and performances, and "Networking" with an international competition and roadshow abroad. The project envisions synergies with international programs such as Erasmus+ and actions with Italian institutions abroad, aiming to strengthen international networks and innovate educational methodologies. Expected outcomes include increased awareness of AFAM institutions and Italian culture, enhanced mobility, and international collaborations.
Grand Tour AFAM is promoted by 14 AFAM Institutions, a public university, and a public research center, supported by 23 foreign associated members, the Ministry of Foreign Affairs and International Cooperation (MAECI), Confindustria Young Entrepreneurs, and the Fellini Museum.
CNR ISPC activities
WP3: AFAM on the MOVE. Art, Science and Creativity Roadshow
- Scientific coordination and organizational secretariat of the roadshow
- Design, development and setup of interactive multimedia solutions
- Support for internationalization
- Hackathon organization and management, student tutoring
- Research and experimentation for performing arts and music
- Creating and managing editorial plan for social media, visual identity roadshow
- Creation and management of public engagement strategy
- Evaluating impact of digital and non-digital solutions on roadshow audiences
Project information
- Funded by: European Union NextGenerationEU and Italian Ministry of University and Research
- Call: PNRR – Missione 4 “Istruzione e ricerca”– Componente 1 “Potenziamento dell’offerta dei servizi all’istruzione: dagli asili nido all’università” – Investimento 3.4 “Didattica e competenze universitarie avanzate”, sotto-investimento T5 “Partenariati strategici/iniziative per innovare la dimensione internazionale del sistema AFAM”.
- Start date: June 1st, 2024
- End date: June 1st, 2026
- ISPC Scientific coordinator: Alfonsina Pagano
- Staff CNR ISPC coinvolto: Alessandra Marasco (formazione e impatto UX), Angela Bellia (archeoacustica e formazione), Enzo d’Annibale (multimedia design e system integration), Eva Pietroni (multimedia & storytelling design), Ivana Cerato (social media management e impatto UX), Samuele Barone (grafica e webmaster)
- Project Leader: RUFA, Rome University of Fine Arts
- Partners: Accademia di Belle Arti di Como “Aldo Galli”, Istituto Poliarte di Ancona, Istituto Europeo del Design (IED), Istituto Modartech, Accademia della Moda, LABA Firenze – Libera Accademia di Belle Arti, NABA Milano – Nuova Accademia di Belle Arti, Fondazione Accademia d’Arti e Mestieri dello spettacolo Teatro alla Scala, Accademia del lusso (ADLM), Scuola del Teatro Musicale (STM), Saint Louis Music Center – College of Music di Roma, Accademia Italiana di Arte, Moda e Design, Sapienza Università di Roma.
- Budget: 4.473.670,00 €
- CUP: I83B24000030006
- Project website →
Events & News
Grand Tour AFAM Kick-off Meeting
6 giugno 2024
Roma, RUFA – Rome University of Fine Arts
Durante il Kick-off Meting è stato presentato “AFAM on the MOVE. Art, Science and Creativity Roadshow” (WP3)
Si tratta di un’attività itinerante che celebra l’eccellenza delle AFAM italiane e la ricerca scientifica portata avanti dal Consiglio Nazionale delle Ricerche e da Sapienza – Università di Roma, attraverso una serie di micro-eventi in sette città nazionali.
Il roadshow si propone di creare un vivace scambio culturale e artistico sul tema del Digital Cultural Heritage e di alcune prospettive emergenti ed urgenti ad esso collegate, coinvolgendo una vasta gamma di pubblico e promuovendo collaborazioni grazie a una partnership allargata che includerà istituzioni culturali locali, enti pubblici, sponsor privati, e organizzazioni non profit. Questo network garantirà risorse e visibilità, favorendo un impatto significativo in ogni città ospitante.
Attraverso il roadshow tematico, i partner GTA si pongono come motore di innovazione e cultura, avvicinando il pubblico alla ricchezza e alla diversità della creatività italiana sempre più votata al recupero, al riuso, alla multisensorialità e multidimensionalità e all’inclusione, in tutte le sue accezioni. Un viaggio concreto e virtuale che attraversa l’Italia con l’arte, il design, la musica e la danza in tutte le loro forme tangibili e intangibili.
Il roadshow toccherà sette città italiane, ciascuna ospitando uno o due giorni di attività intense e variegate: Roma, Pontedera, Milano, Como, Ancona, Napoli e Firenze.